30. marec 2011

Kje lahko zarišemo mejo med etičnimi in neetičnimi oglasi?

Današnji dan me je prav izmučil; v predavalnici sem navajena sedeti največ tri ure naenkrat, danes pa sem pridno vsrkavala znanje kar od 9h do 17h, z izjemo par vmesnih odmorov. V družbi nekaterih drugih članic društva sem se namreč odpravila na mariborski EPF, kjer je potekal Marketinški semafor, ki ga letos že 5. leto zapored organizira Klub za marketing. Pohvale organizatorjem, da so uspeli tako zelo znižati stroške, da je za študente kotizacija zastonj, hkrati pa ohraniti kvaliteto samega dogodka. Vsa predavanja so se mi zdela zanimiva - ena seveda bolj, druga manj - najbolj pa mi je v spominu ostalo predavanje Saše Urukala na temo etike v oglaševanju. Urukalo je na praktične primere slovenskih oglasov apliciral člene Slovenskega oglaševalskega kodeksa in moram priznati, da v veliko primerih sama sploh ne bi pomislila, da gre za neetično nagovarjanje mladostnikov. 

Zaradi svoje obsesije s Freudom in psihoanalizo se mi je zdela zabavna primerjava Uncle Sama in oglasa za Mercator, kjer poleg slogana "Za drobne korake sreče" najdemo fotografijo otroka s podobno iztegnjenim prstom (oglasa na internetu žal ne najdem). Urukalo trdi, da gre pri prstu za falični simbol in da Mercator s tem neprimerno nagovarja svoje potrošnike. Definitivno zanimiva interpretacija. :)


Upam, da ni potrebno dodatno pojasnjevati, kaj je s spodnjim oglasom narobe, objavljam ga le kot opozorilo vsem bodočim (in sedanjim) snovalcem oglasov, da je potrebno dvakrat pomisliti, preden vanje vključimo otroka. Ja, saj so nedolžni in simpatični in luštni (Ray bi rekel "the cutest little shit on the Internet EVAR!), vendar je zelo pomembno, v kakšen kontekst jih postavimo, kakšne vrednote zagovarjajo in na kakšne načine se da zgodbo interpretirati. 

 

Urukalo je poleg zgornjega omenil še Delov oglas Radovedni hočejo več in oglas Interine za plin, v katerem otrok prižiga štedilnik (resno?! ne vem, kaj so tu razmišljali). Žal fotk spet ne najdem. 

V polurnem predavanju smo videli še ogromno primerov oglasov, vendar sem proti koncu dobivala občutek, da se Urukalo prav trudi iskati neetičnost v vsakem oglasu posebej. Naj samo omenim  Si.mobilov Spimpaj svoj Orto v nulo, ki naj ne bi bil primeren, ker "pimp" po angleško pomeni zvodnik? Smeh v predavalnici, ki je spremljal predavateljevo argumentacijo, je potrdil moje mnenje, da je o (ne)etičnosti treba presojati tudi z vidika ciljne skupine. Morda starejši potrošniki slogan Si.mobilovega oglasa dojamejo dobesedno, vendar dvomim, da kdorkoli iz generacije Y ob besedi spimpati pomisli na zvodništvo, haha. :)


Sledil je še kup oglasov, ki se meni osebno niti slučajno niso zdelo neetični. Kot je na primer Mobitelov Train your tongue za paket Itak, ker bi naj kot vrednoto podpiral lizanje kitare (oz. nekaj podobnega, niti nisem točno razumela, kaj je s tem mislil). Zakaj jaz tega iz oglasa ne uspem razbrati? 



Precej oglasov, ki jih je Urukalo obravnaval, je prišlo izpod rok Aljoše Bagole, ki nas je s svojo tipično "joj sploh se nisem uspel pripravit" prezentacijo zabaval malo pred njim. Škoda, da ni ostal, res bi me zanimale njegove replike na Urukalove kritike. :) Na koncu predavanja je bilo vse skupaj že malo smešno, razmišljanje mnogih pa lahko povzamejo kolegičine besede: "Daj, pojdita z Bagolo na eno kavo pa se tam zmenita." 

Ne glede na to, kako se je končalo, mi je bilo to predavanje med najbolj zanimivimi, saj nismo SPET! debatirali o tem, kako je Facebook pomemben, kako brez njega podjetje ne more funkcionirati in kako je kul imeti ogromno fanov - prosim, ja, vsa podjetja si naj naredijo fan page in jaz jih bom dodala, da me lahko spemajo z brezveznimi nagradnimi igrami. No, o mojem mnenju v zvezi s podjetji na Facebooku raje kdaj drugič, danes sem se že tako ali tako čisto preveč razpisala. 

Za konec samo še ena (dobronamerna) kritika KZM-jevcem: prosim, naslednje leto preračunajte, če se število sedežev v dvorani ujema s številom prijavljenih, ker se je malo nesmiselno pripeljati iz Ljubljane in nato pol ure čakati pred vrati, ker je predavalnica polna. Res sem bila razočarana, da sem zamudila predavanje Zenela Batagelja. 

Avtor: Maja B. 

1 komentar:

  1. Bah, nič od tega zame ni neetično - še najmanj punca. Seks prodaja in v dotičnem primeru je tudi slab piar definitivno dober piar. Paše jim v kontekst, namenoma so to naredili, hoteli so zgražanje in puritanci so ga zagrabili. Deal with it. Namesto da ga kritizirajte, ga raje ga pohvalite kot dober brand exposure.

    Neetično je tisto, kar je žaljivo, kar je diskriminatorno (poglejte oglase z ženskami v šestdesetih), in tisto, kar je dokazljivo laž.

    Kreativa pa ne bo kreativa, če ne bo stopala po robu.

    OdgovoriIzbriši